RugVista återlanserar anrik designtävling efter Covid uppehåll

En bild som visar person, folksamling

Automatiskt genererad beskrivning

Att bjuda in konsumenter för att designa produkter är inget nytt. Men att ha gjort det i den omfattning som Rugvista har gjort sedan 2007 är unikt. Förra året var det uppehåll i tävlingen på grund av Covid-19, men året dessförinnan fick vi in över 8 000 designbidrag från deltagare från 90 olika länder. Vi är nu glada att återigen bjuda in till designtävling.

”Det som är roligt och unikt med vår tävling är bredden av deltagare. Vi får in bidrag från etablerade designers, konststudenter som är i början av sin karriär, men också från vanliga konsumenter med intresse för färg och form. Vi har till och med haft deltagare som har valt att påbörja en karriär inom design efter att ha deltagit i vår tävling”, beskriver Carin Terins, inköpschef och designansvarig på Rugvista, och tillika ledare av juryn för designtävlingen.

Genom att delta i tävlingen kan man vinna, inte bara ära, berömmelse och en rejäl prispeng, utan även möjligheten att få sin matta producerad och ingå i Rugvistas sortiment. Vi är stolta över att vi har flera designs i vårt produktsortiment som tillkommit genom designtävlingen.

”Vi har fortfarande bidrag från den första tävlingen 2007 som är storsäljare på vår site”, berättar Ulrika Klinkert, CMO på Rugvista. ”Designtävlingen är en viktig plattform för oss att bjuda in konsumenten i vår värld. En matta bidrar med mycket till ett rums visuella uttryck och det finns lika många stilar som konsumenter. Även om vi har en lång historik inom mattbranschen och huvuddelen av produkterna på vår site enbart kan köpas hos oss, så är det viktigt att ta in externa influenser för att ständigt utvecklas” fortsätter Klinkert.

En bild som visar person, stående, personer

Automatiskt genererad beskrivning
Temat för årets tävling är än så länge hemligt, men det kommer att inkludera en hållbarhetsaspekt då strävan mot en socialt och miljömässigt hållbar framtid inom mattbranschen är en viktig del i Rugvistas värderingar och långsiktiga mål.

En bild som visar text, inomhus, möbler

Fakta om tävlingen

• Första tävlingen hölls: 2007
  • Antal inlämnade designs 2019: drygt 8 000
  • Antal deltagande länder 2019: 90 stycken
  • Startdatum: 13 december 2021
  • Slutdatum: Vinnarna utses mars 2022
  • Totalt antal vinnare: 10 stycken
  • Prispott: 100 000 SEK totalt med ett första pris på 30 000 SEK
  • Vinnare från 2019 års tävling finns tillgängliga på: https://www.rugvista.se/designtavling

• Ulrika Klinkert, Chief Marketing Officer
    (Ulrika.klinkert@rugvista.se, +46 73-544 73 29)
  • Carin Terins, Chief Design and Purchasing Officer
    (carin.terins@rugvista.se, +46 73-330 34 41)

Rugvista Group är en av de ledande europeiska ”direct-to-consumer”-onlineplattformarna för mattförsäljning via webbutiker tillgängliga på 20 olika språk genom varumärkena Rugvista och CarpetVista. Bolaget grundades 2005 och erbjuder ett brett och relevant utbud av kvalitativa design- och traditionella mattor. Rugvista Group erbjuder kunder inom EU fri frakt och kostnadsfri retur. Verksamheten är indelad i tre segment: Privatpersoner (B2C), Företagskunder (B2B), samt Marknadsplatser & Övrigt (MPO). Privatpersoner representerar konsumentmarknaden och är Rugvista Groups huvudsakliga segment.

Antalet medarbetare inom Rugvista Group AB (publ) är cirka 80 FTE:er och bolaget har sitt huvudkvarter i Limhamn. Koncernens aktier handlas på Nasdaq First North Premier Growth Market under symbolen ”RUG”.